miércoles, 27 de marzo de 2013

Reflexionar sobre el propi aprenentatge

REFLEXIONAR SOBRE EL PROPI APRENENTATGE, 
(explicació des de la perspectiva del mestre)

En l’aprenentatge, com un viatge llarg, convé detindre’s de tant en tant i pensar: d’on venim, on ens trobem, cap a on ens dirigim.

1.- Estratègies per detectar les pròpies dificultats:
Les qualificacions acadèmiques haurien de funcionar com un recurs més per a reconèixer el que va aprenen i per a reflexionar sobre les seues actituts i hàbits. I no com es pensa habitualment, es a dir com una etiqueta social.
Perque es corregeix a classe?
Per que es pot convertir en una reexplicació ja que quan l’alumnat sap que té dificultats constaten diverses solucions possibles per a una qüestió.


Com?
Garantir un ambient de seguretat i confiança, es a dir, no deixar-lo en evidència
Expressar oralment on s’ha confòs
Realitzar correccions quan estiga fet, perque l’alumne ha de fer sempre els exercicis, encara que no comprenga o sapiga resoldre’l.
L’autocorrecció quan hagen comprés l’error.
Convencer l’alumnat perquè complete sempre els exercicis, fins i tot aquells que no compren o q no sap resoldre. De segur que els pareix una contradicció, però cal explicar que les seues ments comprenen més bé una explicació si abans han topat amb la dificultat; que s’esforcen per plantejar-se una estretègia i que aporten per una solució, encara que després resulte que no és la correcta.
Potenciar que pregunten dubtes.

De què serveix revisar un quadern?
- se senten incorporats a una rutina de control que els aporta seguretat i es veuen gratificats per ser responsables,
- les anotacions que queden després de cada revisió els fan adonar-se de dificultats que ells mateixos no haurien detectat:
    - repassar algun exercici....demostrant els punts febles del nostre estudi
    - l’alumne es corregeix en classe? Si/no. Com ho fa? es deixa coses per corregir?
      es una forma de saber el mestre que ha de reforçar de l’alumnat.
    - la presentació i cura de la llibreta (traç, portada...)
            Per què cal comentar un examen corregit?
    Una prova oral i escrita no es el fi d’un procés, pòt convertir-se en un instrument de detecció de dificultats, que permeta prendre mesures.
    El més recomanable és que, una vegada que l’alumne ha realitzar una prova, la reba ja corregida el més prompte millor i habiliteu un temps per comentar els resultats del control i totes les correccions que hi ppden haver marcant. Serà més enriquidor si s’obri la conversa a tots, perquè la majoria dels comentaris que hi sorgisquen seran d’utilitat també a altres companys. Alguns suggeriments didàctics sòn els següents:

   Diferenciar entre dificultat de contingut i de procediment:
- llegir, al principi, totes les preguntes de la prova per fer-te una idea general
- escollir primer les que et semblaven més senzilles
- rellegir cada resposta abans de passar a la segúent

    Temps:
- mira el rellotge per calcular el temps que et quedava
- si t’encalles en una pregunta, què has fet?...pots deixar-la per al final
- has tingut temps de fer-ho tot amb tranquil·litat?
- has repassat tot el control abans d’entregar-lo?

    Analitza els teus resultats:
- t’esperaves aquesta nota?
- què pots millorar?
- què necessites millorar?

2.- Reconèixer el que s’ha aprés:
    Quan un alumne es deté a reflexionar per reconèxier el que ha aprés:
- recapitula els aprenentatges per donar-los sentit,
- pren consciència dels avanços,
- constata l’èxit de les seues estratègies personals i fins i tot es planteja millores.
- comenta alguna suggerència per al proper trimestre

Bibliografia:
Programa d’estudi eficaç. Manual per a professors. Reflexions, estratègies i activitats per a treballar les tècniques d’estudi, la preparació d’avaluacions i la presentació de treballs. Projecte La Casa del Saber. Voramar Santillana. 2009. Picanya (València).

No hay comentarios:

Publicar un comentario